Zion

View South West USA Trip 2 (2011) on KarenandMartijn's travel map.

Nog een voordeel van mensen ontmoeten: tips krijgen. Ron begon er donderdag al over om via een hele mooie scenic route naar Springdale te rijden, onze volgende bestemming. Zwaar in dubio. Moab - Springdale zou via de snelle route al meer dan 5 uur rijden zijn..de detour duwt daar nog eens 2 uur bovenop, zuivere rijtijd. 's Avonds besloten om het advies niet op te volgen, vooral ook omdat we uiterlijk 18 uur in Springdale moesten zijn. Da's dan weer een nadeel van B&B's, de vaak beperkte inchecktijd. Maar toen Ron 's ochtends aan het ontbijt naast ons kwam zitten, ons een kaart gaf van de route (die hadden we niet) en nog eens benadrukte hoe mooi de rit wel niet was hebben we de plannen toch nog aangepast. Pakte perfect uit. Weliswaar waren we nét een kwartier te laat op onze bestemming..de route was inderdaad de moeite waard. Om 10 uur in Moab nog een heerlijke grote latte besteld voor onderweg en daarna koers gezet door het bijzondere canyongebied, richting Capitol Reef, een National Park waar we doorheen moesten rijden. Tussendoor nog een andere tip uitgevoerd: ergens onderweg in the middle of nowhere zou langs de highway een klein huisje staan met daarop de tekst 'organic coffee'. Heerlijke koffie naar verluid en "a great experience". Die keet hebben we gevonden, en we hebben er fantastische koffie gedronken, heerlijk relaxt op de veranda. Bleek een soort van miniboerderijtje te zijn waar een oud boertje woonde, die zelf kaas maakte, tomaten kweekte en brood bakte. Heel bijzonder mannetje was dat, ogenschijnlijk totaal geïsoleerd van de rest van de wereld, maar ondertussen erg wijs. De koffie deed hij erbij, voor de verdwaalde reiziger. De adviezen pakten dus erg goed uit!

Maar het lastigste deel van de rit lag nog voor ons.. Na een korte stop in Capitol Reef was het even flink dalen, en vervolgens heel lang klimmen. De natuur ging over van kale steile rotsen naar de groene bossen van het gigantische Dixie National Forest. Even verder begint Grand Staircase/Escalante National Monument, alweer een - het begint eentonig te worden - wonderlijke speling van de natuur.
De klok tikte door, en de drukte vanaf hier op de route (campers, grrrr) werkte niet in ons voordeel. Rond half vijf kwamen we langs Bryce, dat we 2 jaar geleden uitgebreid hebben bezocht. Doen we dus niet nog een keer. Uiteindelijk via de oostingang Zion ingereden, op max. snelheid (= stapvoets) erdoorheen gereden om 'm aan de zuidkant weer te verlaten. Hier ligt namelijk Springdale, en ons B&B Under the Eaves. Made it! Erg mooi huis en heel bijzonder ingericht huis. Goed te merken dat de eigenaren hier zelf ook wonen, en heel veel smaak hebben.

Springdale kenden we nog van de vorige keer toen we er alleen maar doorheen zijn gereden. Erg leuk plaatsje, weliswaar volledig gericht op Zion maar toch een plaats met sfeer, bijzonder mooi gelegen en ook nog eens erg pitoresk. Hier geen fast food of schreeuwerige reclames; de overheid heeft de boel knap in de klauwen kunnen houden door veel te reguleren. 's Avonds de lokaal beroemde meatloaf gegeten bij de overburen Wildcat Willies . Zondag de hele dag in Zion doorgebracht. Een van onze favoriete parken, vandaar dat we er ook zijn teruggekeerd dit jaar. Alleen was het nu wel heel erg druk. Uiteraard omdat het een zondag was. Maar ook omdat Springdale dit weekend zijn jaarlijkse muziekfestival organiseerde. Zijn we trouwens ook ff naartoe geweest zaterdagavond. Leuk om (weer) te ervaren hoe Amerikanen zulke happenings beleven. Anyway, mooie wandelingen gedaan in Zion. Maar jammer genoeg niet die waar we eigenlijk voor gingen: The Narrows. Dit is een lange hike dwars door de Virgin rivier, stroomopwaarts (en weer terug), waarbij de vele moeite die dit kost gecompenseerd zou moeten worden door de unieke sensatie je in hele smalle steile kloven te bevinden. Hele populaire wandeling..maar je moet er wel goed op zijn voorbereid, qua spullen. Waren wij dus niet..dus op advies van een Park Ranger hebben we het niet gedaan. Maar als we hier ooit nog terugkomen.. 's Avonds heerlijk gegeten in the Spotted Dog. Aan fijne restaurants geen gebrek in Springdale. As a matter of fact, je kunt - als je naar de juiste tenten gaat - echt wel heel goed eten in de VS.

Die vlieger gaat dan weer niet op voor de Amerikaanse ontbijtgewoonten, daar hebben we het ondertussen helemaal mee gehad. Die in Springdale slaan totnu alles. We zitten weliswaar in een Bed&Breakfast, maar gastheren Marc en Joe hebben een geniaal plan bedacht om de ochtenden lekker rustig te beginnen: je krijgt vouchers om bij het restaurant bij hun naast (Oscar's) te gaan ontbijten. Op zich hartstikke leuk, erg grappige tent..maar de kaart is behoorlijk ranzig te noemen. Overal zit gesmolten kaas op, in of over, alles is gebakken en wordt overgoten met sauzen en is zwaar gekruid. Een eitje met wat toast en jam? Forget it!

Posted by KarenandMartijn 23:55 Archived in USA

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Comments

Goed dat jullie die raad opvolgden. Dan maar wat langer in de auto. Fun in Vegas!

by Anne-Marie en Frans

Dus jullie hebben tijdens het ommetje lekkere of speciale koffie gedronken! In de States zijn de ontbijtjes bijna altijd heavy; dat beginnen jullie nu te merken. Even doorbijten, dus....
Nu maar genieten van Las Vegas!!!

by martinentoos

Als je zometeen in Vegas aankomt moet je eens gaan ontbijten in het Bellagio...heeeeerlijk is het daar en ze hebben er gewoon gekookte eitjes en alles wat je je maar kan wensen!! Beter dan die Amerikaanse bagger ontbijtjes!!

by Ellen

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

Enter your Travellerspoint login details below

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.